statystyka
czyli rzecz o dzierganiu
Blog > Komentarze do wpisu

Przepis na czapkę Poppy


Zaskoczyła i trochę przytłoczyła mnie ilość próśb o przepis na czapkę "Poppy".

W necie krąży tłumaczenie, ale nie jest jak widać jasne, więc spróbuję jasno opisać, jak robiłam moją wersję czapki.


Czapka "Poppy" autorstwa Justine Turner


Czapka jest na spory rozmiar głowy - w większości przypadków jest dość luźna, więc końcowy ściągacz trzeba robić na sporo mniejszych drutach, lub na początku nabrać mniejsza ilość oczek, np 50.

Czapki nie robi się w okrążeniach. Pierwsze oczko zawsze przekładam na drut prawy bez przerabiania.

1. Na druty 4mm nabrałam 55 oczek nitką pomocniczą (która potem idzie do wyprucia).

2. Przerobiłam jeden rząd oczek prawych nitką właściwą - tą fioletową:)

3. Przerobiłam 50 oczek na prawo oplotłam oczko nitką i odwróciłam robótkę (na drucie zostało nieprzerobione 5 oczek).

Oplot polega na tym, że przy przerobieniu na prawo 50 oczek przekładam nitkę do przodu, przekładam oczko z lewego drutu na prawy, za nim nitkę przekładam do tyłu i z powrotem przekładam oczko na lewy drut.

4. Przerabiam 45 oczek na lewo, oplatam kolejne oczko nitką (tym razem nitkę przekładamy do tyłu), odwracam robótkę (na drucie zostaje nieprzerobione 5 oczek).

5. Przerabiam 40 oczek na prawo, oplatam oczko, odwracam robótkę (na drucie zostaje nieprzerobine 10 oczek).

6. Przerabiam 35 oczek na lewo, oplatam oczko, odwracam robótkę (na drucie zostaje nieprzerobionych 10 oczek).

7. Przerabiam 30 oczek na prawo, oplatam oczko, odwracam robótkę (na drucie zostaje nierzerobionych 15 oczek).

8. Przerabiam 25 oczek na lewo, oplatam oczko, odwracam robótkę (na drucie zostaje nieprzerobionych 15 oczek).

Teraz zaczynamy stopniowo przywracać oczka.

9. Przerabiamy 31 oczek na prawo, potem nitkę (owijkę) podnosimy na drut i przerabiamy razem z kolejnym oczkiem na prawo (jakby z 2 oczek jedno). W ten sposób likwidujemy powstała ze skróconego rzędu dziurkę i dzianina ładnie wygląda. Przerabiamy jeszcze 2 oczka, by na drucie prawym zostało nieprzerobionych 10 oczek, owijamy kolejne oczko (to już druga owijka na tym oczku) i odwracamy robótkę.

10. Przerabiamy 36 oczek na lewo, kolejne oczko przerabiamy razem z owijką na lewo, przerabiamy kolejne 3 oczka na lewo, owijamy oczko i odwracamy robótkę (zostaje nieprzerobionych 10 oczek).

11 Przerabiamy 41 oczek na prawo, kolejne oczko z jedną (tą drugą) owijką razem na prawo i 3 oczka na prawo, owijamy oczko i odwracamy robótkę (na drucie zostaje nieprzerobionych 5 oczek).

12. Przerabiamy 46 oczek na lewo, kolejne oczko przerabiamy razem z wierzchnią owijką na lewo, przerabiamy kolejne 3 oczka na lewo, owijamy oczko i odwracamy robótkę (zostaje nieprzerobionych 5 oczek).

13. Przerabiamy 51 oczek na prawo, kolejne oczko z wierzchnią owijką razem na prawo i 3 oczka na prawo, owijamy oczko i odwracamy robótkę (przerobione wszystkie oczka z drutu).

14. Przerabiamy wszystkie oczka NA PRAWO (to czwarte oczko od końca jak zwykle razem z owijką na lewo).

Mamy zrobiony jeden segment czapki z kończącym go garbikiem.

 Powtarzamy punkty od 3 do 14 jeszcze 5 razy, by mieć w sumie 6 segmentów wzoru.

Następnie nabieramy 6 oczek z brzegu czapki (krawędź oczek w rzędach skróconych  ten "ślimaczek") i od razu je przerabiamy, potem wypruwając nitkę pomocniczą nabieramy 55 powstałych w ten sposób oczek i je przerabiamy, i z kolejnego ślimaczka nabieramy kolejne 6 oczek i je przerabiamy. Na drucie mamy rząd przerobionych  122 oczek i oplatając nitkę na drucie tworzymy jeszcze 8 oczek. Zmieniamy druty na mniejsze - u mnie 3mm. Należy robić dość ścisło, bo ten otok wychodzi luźny!

Odwracamy robótkę i przerabiamy ściągaczem 1x1 całość robótki do wysokości, jak nam pasuje. Fajne jest to, że na okrągłym drucie czapkę można mierzyć:) I robić tak głęboką, jaka nam odpowiada:)

Na koniec elastycznie zamykamy oczka i przyszywamy klapkę czapki. W tym miejscu należy przyszyć guzik lub kwiatek.

Kwiatek

Kwiatek do mojej czapki robiłam na drutach pończoszniczych w okrążeniach. Na początku nabiera się na nie 9 oczek, łączy robótkę i przerabia jedno okrążenie na prawo.

W kolejnym okrążeniu z każdego oczka wyrabiamy 3 oczka. Ja robiłam prawe, narzut i ponownie wkłuwając drut w to samo oczko - prawe, dopiero wtedy spuszczałam przerobine oczko. W ten sposób mamy na drutach 27 oczek. Przerabiamy zwyczajnie jedno okrążenie na prawo a w kolejnym znów z każdego oczka robimy 3 oczka - na drutach jest 81 oczek. Kolejne okrążenie rpzerabiamy zwyczajnie na prawo. W następnym znów z każdego oczka robimy 3 - na drutach jest 243 oczka.

Jest to trudne do zrobienia, ja wtedy przełożyłam robótkę na druty z żyłką i korzystałam z podwójnego magicloop. Można też oczka rozdzielić na większa ilość drutów pończoszniczych - np na 6 lub 7. Potem przerabiamy 3 zwyczajne okrążenia i zakańczamy oczka. Dzianiny jest tak dużo, że sama się fałduje, trzeba ją tylko uformować wedle uznania w kwiatek i w środek włożyc duży guzik. A potem przyszyć do czapki i obnaszać po mieście ku dyskretnej zazdrości przechodniów:)))

Mam nadzieję, że jest to zrozumiałe i nie pomyliłam się z niczym - opis jest kompletnie z głowy, tak jak go zapamiętałam.


Powodzenia!


piątek, 17 grudnia 2010, cyferki
Tagi: czapka wzór

Komentarze
2010/12/17 20:40:44
Wioluś Kochana jesteś :*
-
Gość: apeico, aesq99.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/12/17 20:46:19
Violet, jesteś fantastyczna. Zadałaś sobie tyle trudu, aby zrobić opis i udostępnić go innym "zainfekowanym". Jak tylko skombinuję gdzieś trochę wolnego czasu, to z przyjemnością sobie taką dziergnę. Dziękuję :)))
-
Gość: Ewa, dynamic-78-8-245-10.ssp.dialog.net.pl
2010/12/17 21:28:29
Kochana Violet, jak zrobię Poppy z tak cudownie przełożonego opisu to będę się obnaszać po mieście wśród niekoniecznie dyskretnych spojrzeń przechodniów, choć i tak będzie to miłe. pozdrawiam
-
2010/12/17 22:13:06
Uwaga! Uwaga!
Coś takiego jest w tej czapce, że wzór uzależnia!Jak kokaina!
-
2010/12/17 23:19:20
Tyż dziergnę, pod słowem honoru!
Nie kmam tylko tej klapki i tego, że się ściągacza nie robi w okrążeniach. Nię doczytałam czegoś?
-
2010/12/17 23:23:51
Viola, dzięki serdeczne! Będę ją robić lada chwila, już nawet włóczkę przygotowałam :)
-
2010/12/17 23:38:47
Doro, zwyczajnie nie robisz w okrążeniach tylk odwracasz robótkę. A klapka - żeby patki czapki nachodziły na siebie, wtedy jest grubiej w tym miejscu i ciężki kwiatek ma się czego trzymać.i nie zwisa smętnie:)
-
2010/12/17 23:58:18
No i jak zamykasz ściągacz, żeby był wkoło?
-
Gość: Spes, 178.56.195.7*
2010/12/18 00:01:38
Wiolu!! *****
Ale powiedz...co to ta nitka pomocnicza...w zyciu o tym nie słyszałam..i jeszcze do wyprucia. Może masz filmik na ten temat? Jak to rozszyfruję...to pójde dalej..na razei nie umiem sobie tego wyobrazic:((
-
Gość: Spes, 178.56.195.7*
2010/12/18 00:05:18
..i jeszcze jedno...ten opis to jest samej "kopuły"...prawda? Najpierw robimy ten szeroki ściągacz?(tak mi sie wydaje)...
-
2010/12/18 00:19:22
Chiński chyba łatwiejszy...
-
2010/12/18 00:25:31
Doro a jak masz prostokątny szalik to jak robisz, żeby był wokolo szyi? Ściągacz robisz prosto. a potem dwa krotsze koncze łaczysz na zakładkę, jak w sweterku, ale bez guzików.
-
2010/12/18 00:27:19
Spes, wez jakąkolwiek nitkę i narzuc oczka na drut tak jak zaczynasz każdą robótkę. A potem wez inną nitkę i bez dowiązywania zacznij przerabiać te oczka. Najlepiej wziąć nitke innego koloru. Mozna też zacząć na szydełku. Zobacz, jak to jest pokazane tu na przykładzie skarpetki: wloczkaiploty.blox.pl/2009/12/Skarpetki-ze-skroconymi-rzedami.html
-
2010/12/18 00:28:03
Lo-ko, kiedyś też tak myślałam:0 Ale ludzie uczą się i chińskiego, więc... :)
-
Gość: Spes, public56848.cdma.centertel.pl
2010/12/18 08:41:51
Wiolu...dla mnie najlepiej łopatologicznie...filmik wszystko wyjasnił...wszystko prócz tego...po co to sie robi? nie mozna od razu na druty nagrac oczka i przerabiąc? Inny brzzeg sie robi...tak? Bardziej miekki??
-
2010/12/18 09:38:26
Spes, jak normalnie nabierzesz oczka to masz normalny brzeg. i potem masz oczka zakończone. A tu potrzeba nabrac żyw oczka, przerabialne i żeby nie było sladu.
Zrób dokładnie tak jak jest napisane i zobaczysz. ie umiem znaleźć zdnego filmiku a zrobić nie mam jak.
:(((
-
Gość: Spes, public56848.cdma.centertel.pl
2010/12/18 15:02:27
Toż w skarpetach jest filmik...i za niego Ci dziękowałam....:)))
-
2010/12/23 10:49:01
Dobra.
Skopiowane i druknięte - będzie w archiwach czekało na właściwy moment:)
I dzięki, że Ci się chciało chcieć!
No i w ogóle to gdzie jesteś? Święta idą, ja chcę życzenia blogowe od Ciebie!:)
-
Gość: Ambiguity, adse118.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/12/27 15:27:16
korzystając z Twojego opisu zrobiłam czapkę. Był to dla mnie nie lada wyczyn bo drutów w rękach nie miałam od 20 lat, ale opis jest tak czytelny że się udało. Na pewno jeszcze nie raz do Ciebie powrócę. Pozdrawiam i dziękuję.
-
Gość: Ambiguity, adse118.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/12/27 15:28:14
czapka do obejrzenia tutaj - zwyczajna-ambiguity.blogspot.com/
-
Gość: kasia, aarj122.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/03/05 12:54:34
witam Violu,
od jakiegoś czasu zaglądam na twój blog i z podziwu dla Twoich prac wyjść nie mogę , do tej pory się nie odzywałam, ale zrobiłam czapkę i muszę podziękować za opis (jest jasny, czytelny, no po prostu super), czapka wyszła świetna, teraz może spróbuję zrobić chustę, jeszcze raz wielkie dzięki za wzór
-
2011/03/07 09:19:13
Prześliczne te Twoje czapki. I te Poppy i inne. Dziękuję za opis, na pewno skorzystam
Pozdrawiam ciepło:)
-
2012/01/01 20:48:45
Pani Violu!
I na mnie przyszla kolej na zrobienie Poppy.,ale utknelam na 9 rzadku.
W 8 rzedzie mam 15 25 i 15 oczek.
Teraz odwracam ,robie 31 oczek i zostaje mi niecale 10 /bez owijki i 2 oczek/ i to na lewym drucie.
Zupelnie nie wiem co zle robie. POMOCY !!!
Ewa
-
2012/01/01 20:50:47
Na moim drugim blogu dałam poprawiony opis na zrobienie pppy.
violetowewloczki.blogspot.com/2011/12/o-poppy-raz-jeszcze-nowy-przepis.html
-
2012/01/01 23:15:50
Dziekuje,ale wydaje mi sie ,ze to bardzo skomplikowana robotka.
Poppy fioletowa jest naprawde rewelacyjna,wlasnie z taaaaak duzym kwiatem.
Pozdrawiam
Ewa